Followers

Sunday, October 13, 2013

Cara untuk menjadi designer bebas....


assalamualaikum..
lateley program aku AB108 ada nak kuarkan akhbar laa lam kolej..
n aku telah diberi arahan seperti tertera diatas..
hum to tell u the truth aku tak rasa aku nih pro lam bidang design men design nih..
boleh la kalau disruruh wat benda simple2.



ok back on the topic above..
alang2 aku kne wat article kan.. bek update blog skali..

to be a good designer ( not the best just good )
first kena faham ape itu design...
undang2 untuk design..
secara polarity nyer...(ayat)
ape2 benda yang kita design tak langgar akta hak cipta..
dengan kata mudahnyer jangan tiru orang len nyer design...
(by the way i been do this a lot._)
kalau nk tiru jgn laa sebijik2 bermakna olah skit ape yang dah dibuat..
boleh tgk balik akta nih dengan cara google...
lol..



no dua is to know how to use softwear untuk design..
1.photoshop ( penting nih..)
2.Illustrator ( untuk 100% custom )
korang leh belajar semua nih dengan cara..
satu ambik kursus photoshop @ illastrator dari pihak2 yang sediakan..
dua leh ambik kos multimedia...
of course benda nih korang belajar sebab salah satu subject wajib lam course nih...
tiga cara paling mudah dan paling best free...
BELAJAR NGAN YOUTUBE...




ok for belajar benda nih korang mesti kena ada softwear dia..
aku tak nk ajar cara2 untuk download free...
*tak nk ajar cara jadik lanun...
korang leh gi kt laman web adobe untuk download trial kt sana...
kan nk belajar .. so tak kisah laa pakai trial dulu...
kalau ada duit sok silalah beli yang ori..
kalau yang pack version agak mahal...
sila laa pakai yang satu2...
kira beli photoshop dan illastrator secara berasingan...



ketiga...adalah ngan cara biasakan diri membuat design yang mudah2..
mcm crop pastuh olah2 skit...
men gradient skill..
color skill....
pelan2 jangan terburu2 lama2 pandai laa..
*masa kita nk belajar berjalan dulu pon pelan2 kan.... tak dk dapat berjalan terus...
rajinkan diri untuk usha2 artwork orang len supaya dapat ilham mcmne nk wat artwork sendri....
cuba sikit2 wat koleksi peribadi artwork bodo...
hauhauah aku pgl bodo sebab sah memula huduh nak mampuih...


aku nyer design dulu... sampah abih...



keempat.. cara2 untuk dapatkan ilham...
gunakan semua sumber yang ada..
contoh : figure , poster , online , komik...
tgk cara2 depa wat artwork depa..
boleh juga gunakan music sebagai sumber inpirasi...
gunakan alam semula jadik pon boleh..
*aku dulu time duk lam course multimedia suke lepak kt taman tasik titiwangsa...

antara sebab dinding bilik aku pnh ngan poster..



lima ... dah pandai mesti nk carik customer...
korang leh express kan skill korang kt lam fb...
rajin2 upload artwork korang lam fb....
orang akan tertarik ngan ape yang korang mampu wat lam fb..
dua wat blog pastuh hias blog korang ngan artwork korang...
dengan blog orang akan nampak ape korang leh wat sebenarnyer...
tiga bukak satu lagi blog khas untuk koleksi design korang pastuh letak link ke blog pertama korang..
*ape yang aku wat skang...
last skali mesti ada kawan2 yang duduk lam bidang yang sama..
kira leh jadik korang punyer cable untuk dapatkan customer..




akhirskali korang jagn putus asa biler orang kata..
DESIGN KO SAMPAH 
sebab aku byk kali dah kena kutuk design aku sampah ngan member aku..
paling kuat kutuk design aku sampah adalah member aku sorang nih..


Prof Suhaimi ( salah seorang designer yang hebat )

ok pengalaman aku design untuk orang len ada beberapa..
tuh pon tak ler mahal aku dapat..
boleh laa seciput...

no satu untuk cikgu sekolah mak aku dia suh aku design satu blog untuk dia
sebab dia tak reti mcmne nk wat blog...
pastuh kena ikut spec dia kasik...



no dua untuk member aku ... dia suh aku design banner untuk kedai dia..
soo aku wat jeler keja aku..



no tiga untuk member aku yang bukak kedai jual t shirt dia mintak aku design beberapa t shirt..

(member aku org kelantan dia nk mcmnih soo aku kena wat)

haa last but not least jgn kedekut ilmu kalau dah reti cara wat..
ajarkan org len...
sebab semua ilmu nih datang dari Allah..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...