Followers

Wednesday, October 16, 2013

Beza hidup dizaman 90 an dengan sekaran..

Assalamualaikum...
tujuan aku wat post nih atas beberapa sebab...
lately bapak aku duk ckp...
"along ko nih asik ngadap laptop jer mana tak rabun"
*aku ngaku aku rabun sebab terlalu lama ngadap laptop...
back to the topic above it give me some idea to think..
what was the different between life back then from today...




1. in 90... mana ada smart phone...
ok pada tahun 1990 - tahun 2000 mana ada smart phone..
time tuh handphone yang ada pon adalah handphone yang hanya ada
fuction call n mesej jer..
tuh pon ada dua caler (hitam dan putih )
jgn harap laaa korang nk take pic wat muka duckface kt handphone tuh..
model paling populer time tuh adalah nokia 3310...
cool bro baling anjing pon pengsan..
beside that, masa tuh hanya orang yang berada jer mampu pakai phone nih..
sebab satu harga dia beriban2...
dua bukan mcm skang beli simcard harga rm 10 jer...
masa tuh tak silap aku 250 just for the fucking sim card..
tak termasuk ngan to up lagi..
mana ada to up rm 5..
lol..

(gambar diatas menunjukan jika 3310 dijadikan smart phone )


2. internet...
memang laa ada time tuh internet tapi tak ler digunakan secara meluas mcm skang..
kalau ada pon time tuh mana ada wifi hotspot mcm skang..
kena cucuk pakai wayar talipon ..
pakai dial up..
kena tgu 2-3 minit untuk internet connection..
dengar laa bunyik yeeee oooo yeee oooo (lebih kurang mcmtuh laa)
pastuh kelajuan internet pon bukanyer laju mcm skang..
*consider laju ler jugak berbanding dulu..
kalau dulu nk bukak laman web mcm fb *ambik contoh perbandingan speed...
dulu mana ada facebook..
aku rasa mau makan masa 5 minit just to load up login page..
lol...
lagi satu masa dulu tak dk social network mcm skang..
soo kalau nk bersosial silalah kuar rumah dan jumpa orang secara face to face..

(kelajuan tahap kura2 )


3.hiburan...
at that time tak dk mp3 player yang ada pon kaset player..
itu pon harga dia mahal..
beli kaset satu duk ler ulang2 sampai bosan..
selain itu jgn harap laaa korang leh beli cd cetak rompak because at that time hanya ada 
vcr ( kalau tak silap aku name dia.. )_
rupa dia mcm kaset gak tapi besar dan boleh simpan video.
cool bro...
masalah dia satu jer..
jgn simpan tempat lembab..
sebab nanti tumbuh kulat..
pastuh tak leh men dah...
tv masa tuh jgn ckp laa punyer ler bapak beso...
dan berat..
sapa ada tv remote kira blagak laaa.
*time tuh baru kuar lagi laa tv beremote nih...
(pemain vcr beso giler duk atas tv)

4.komputer (bukan laptop aku sebut komputer)
komputer pada zaman tuh hanya orang kaya @ orang yang memerlukan jer pakai..
sebab pada zaman tuh penggunaan komputer tak ler penting sgt..
cikgu2 masa tuh pon bukanyer kena key in markah budak mcm skang..
pakai komputer..
aku kira bertuah sebab bapak aku still study time 1995...
n waktu tuh bapak aku kena guna komputer untuk wat assingment dia..
soo window pertama aku guna adalah window 1995...
cool bro..


5. siaran tv tak berbayar...dgn erti kata len nyer tv free..
masa tuh bukan mcm skang....
ada tv 7,8,9...
masa tuh kalau tak silap aku laa.
ada tv 1,2,3 dan metrovision...
zaman tuh kanak2 akan tgu depan tv tiap2 hari sabtu n ahad untuk tgk dragonball
sape tak tgk dia noob..
*time tuh tak ler pgl noob..


soo aku rasa cukup 5 jer kot..
kang kalau aku nk tulis pnjang 2 kang jadik senaskah buku lak kang..
*silap2 jadik beberapa jilid boleh challange harry potter..
bagi kanak2 zaman sekarang bagi pendapat aku depa lebih untung sebab technology dah makin berkembang.
sng nk cari maklumat..
tambah ilmu...
bukan mcm aku dulu kalau nk nambah ilmu kena gi pusat sumber...
selongkar buku2 yang ada.
tak pon kena carik cikgu.
tyn kt cikgu sampai cikgu tuh nyampah nk gitau..
hahahaha..
akhirkata...
gunakanlah technology kejalan yang membawa manfaat bukannyer jalan yang salah..
setiap benda kt dunia nih ada baik dan ada buruk..
dan setiap benda yang baik kalau buat secara berlebihan pon mendatangkan keburukan..
...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...